ZUS przez Internet

Tyle się ostatnio mówi o elektronizacji urzędów. Jestem ciekaw, czy ZUS robi coś w tym zakresie, żebym mógł załatwiać swoje sprawy w tej instytucji przez Internet?

 

ZUS w kwestii elektronizacji idzie z duchem czasu. Od czerwca 2012r. działa Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE), której sercem jest portal internetowy pue.zus.pl. Dzięki tej wygodnej formie kontaktu z ZUS można zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu – przez Internet.

Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie specyficznych dla nich spraw. Służą temu poszczególne  panele PUE, dedykowane dla ubezpieczonych, świadczeniobiorców, płatników.

Dzięki tej nowej usłudze każdy ubezpieczony może nie wychodząc z domu prześledzić całą historię składek na ubezpieczenia jakie odprowadzane są z comiesięcznego wynagrodzenia.

Przeglądając swoje dane ubezpieczony powinien zwrócić szczególną uwagę na poprawność danych identyfikacyjnych, ewidencyjnych i adresowych. Ponadto należy sprawdzić, czy figurujemy jako ubezpieczeni, czyli czy na koncie znajduje się informacja o zgłoszeniach do ubezpieczeń oraz czy płatnik – czyli nasz pracodawca –  odprowadza za nas składki w poprawnej wysokości. W interesie ubezpieczonego leży, aby opłacane składki były odpowiadały faktycznie otrzymywanemu wynagrodzeniu.

Jeżeli ubezpieczony pracował przed rokiem 1999,  to winien zwrócić uwagę na informację czy ma naliczony  kapitał początkowy – jeżeli oczywiście złożył stosowny wniosek. A jeżeli jeszcze tego nie zrobił, powinien jak najszybciej dostarczyć do ZUS odpowiednie dokumenty, zaświadczające o wysokości zarobków przed 1999 rokiem.

Korzystając z PUE mamy także możliwość prowadzenia elektronicznej korespondencji z Zakładem, a w razie potrzeby możemy zarezerwować wizytę w naszej jednostce ZUS – w odpowiadającej nam dacie i godzinie.

Dodam, że  wgląd do konta ubezpieczonego jak też korzystanie z niego nie jest trudne. Pierwszym krokiem jest  rejestracja na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymuje się login i wybiera hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskuje się dostęp, trzeba jeszcze potwierdzić swoją tożsamość (podczas wizyty w ZUS) i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.

Napisano w Pytanie do ZUS
Masz pytanie do ZUS? Wyślij do nas pytanie za pomocą formularza kontaktowego

Aldona Węgrzynowicz Na Wasze pytania odpowiada ALDONA WĘGRZYNOWICZ, rzecznik oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Chorzowie






imię i nazwisko

adres email

zadaj pytanie

captcha
przepisz kod z obrazka:

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress