Od 10 lat nie pracuję, w listopadzie skończę powszechny wiek emerytalny i chciałabym się dowiedzieć czy za przepracowane wcześniej lata należy mi się emerytura? Jakie dokumenty złożyć, kiedy i gdzie?
Osoby urodzone po dniu 31 grudnia 1948r. mogą nabyć prawo do emerytury w powszechnym wieku emerytalnym, bez względu na liczbę udowodnionych okresów składkowych i nieskładkowych. Aby uzyskać prawo do emerytury, powinna Pani wystąpić do ZUS z konkretnym wnioskiem ZUS Rp-1E – druk dostępny w ZUS i na stronie internetowej www.zus.pl. Do wniosku dołącza się formularz ZUS Rp-6 z informacjami o przebytych okresach ubezpieczeniowych oraz dokumenty potwierdzającymi te okresy, czyli np. świadectwa pracy, zaświadczenia od pracodawców, wpisy w legitymacji ubezpieczeniowej, a nawet zeznania świadków. Za potwierdzenia okresów zatrudnienia mogą służyć także dowody pośrednie, takie jak: legitymacja służbowa, umowy o pracę, wpisy w dowodach osobistych.
Do wniosku należy także dołączyć dowody, które dokumentują wysokość wynagrodzenia przyjmowanego do ustalenia podstawy wymiaru emerytury – czyli np. zaświadczenie pracodawcy na druku Rp-7, stosowne wpisy w legitymacji ubezpieczeniowej. Jeśli wcześniej składała Pani wniosek o naliczenie kapitału początkowego – to nie musi Pani ponownie składać tych dokumentów (za okresy zatrudnienia przed 01.01.1999r), które są już w posiadaniu ZUS. Jeśli do tej pory nie złożyła Pani wniosku o kapitał początkowy – to powinna Pani złożyć wszystkie dokumenty dotyczące całego okresu zatrudnienia.
Wniosek może Pani złożyć jeszcze przed ukończeniem wieku emerytalnego – ZUS rozpatrzy sprawę i ustali Pani prawo do emerytury od dnia urodzin.