Noszą dziwaczne pseudonimy: Wieloryb, Cykada, Popychacz. Są zawodowymi mordercami działającymi pod osłoną nocy w stolicy Japonii, Tokio. Każdy z nich należy do innej mafijnej rodziny i każdy specjalizuje się w innym – jeśli tak można powiedzieć – rodzaju zadawania śmierci. Jeden z nich „namawia” ofiary do powieszenia się lub wyskoczenia przez okno, drugi jest mistrzem walki na noże, więc trafia ostrzem ostrym jak brzytwa w brzuch, serce lub szyję, a trzeci, jak łatwo się domyślić, wpycha nieszczęśników pod rozpędzone samochody lub pociągi.

Najgroźniejsza w mieście jest przestępcza organizacja pana Terahary, nosząca specyficzną nazwę Fräulein. Ta grupa yakuzy specjalizuje się w likwidowaniu skorumpowanych lub niewygodnych polityków, biznesmenów, bankowców. Czasami całych rodzin, żeby nie było świadków. Historia opowiedziana w powieści „Trzech zabójców” Kōtarō Isaki zaczyna się w momencie, gdy do tokijskiego półświatka przenika młody, skromny nauczyciel Suzuki, owładnięty misją zemsty na rozwydrzonym synalku pana Terahary, który zabił jego żonę. Książę podziemia, Terahara junior, miał bowiem zwyczaj, że nocami uprawiał drifting luksusowymi sportowymi samochodami na mokrych od deszczu ulicach, całkowicie okrutny, bezwzględny i po prostu głupi. Rozjeżdżał przechodniów pod wpływem alkoholu i narkotyków, naśmiewając się z bezsilnej policji, bezkarny i nieczuły na ludzką krzywdę.
Jedną z jego ofiar była żona Suzukiego, którą po prostu dla zabawy zmiażdżył maską samochodu na betonowym słupie. Poznajemy głównego bohatera głęboką nocą, w dzielnicy rozświetlonej neonami, w trakcie szkolenia przez atrakcyjną Hiyoko, szefową grupy morderców z organizacji Fräulein. Dziewczyna nieufnie podchodzi do nowego nabytku. Suzuki wygląda jej podejrzanie, chce poznać jego prawdziwe intencje. Każe mu porwać chłopaka i dziewczynę, odurzyć narkotykami, a potem zabić. Do tego zabójstwa jednak nie dochodzi, bo tej nocy zdarzyło się coś jeszcze: ktoś zabił na ulicy Teraharę juniora, wpychając go na skrzyżowaniu pod jadący samochód.
Wepchnięcie syna bossa pod auto i rozjechanie go na miazgę wskazują jednoznacznie, że stempel firmowy na tej śmierci przybił Popychacz, jeden z najlepszych w branży i konkurent Terahary w świecie yakuzy. Ponieważ Hiyoko i Suzuki znajdowali się w pobliżu wypadku, znaleźli się na miejscu jako jedni z pierwszych. Ktoś w tłumie ciekawskich wypatrzył mężczyznę, który przyjrzał się ciężko rannemu synowi Terahary, a później pospiesznym krokiem zaczął się oddalać z miejsca wypadku. Hiyoko nie mogła w szpilkach śledzić podejrzanego, więc nie mając wyjścia – wysłała w pogoń niedoświadczonego adepta zbrodni. Od razu się domyśliła, że ojciec zabitego chłopaka rozpęta piekło i będzie chciał okrutnie pomścić jego śmierć. I tak zaczyna się jedna z najbardziej frapujących i zdumiewających intryg w tokijskim świecie przestępczym. Suzuki kompletnie nie miał świadomości, w jaką matnię się wplątał i jaką odegra w niej rolę.
Tokio w powieści Isaki to miasto, w którym roi się od płatnych morderców, przypominających pracowników korporacji, a sieć spisków jest gęsta jak durszlak. Polityka i zorganizowana przestępczość przenikają się nawzajem, trudno tam o prawo, a sprawiedliwość nie istnieje wcale. Chyba że jest to sprawiedliwość korporacyjna, branżowa, w której nie wolno nikomu ufać. Dlatego młody, naiwny nauczyciel Suzuki, który postanowił wziąć sprawy w swoje ręce, dobrowolnie wstąpił w szeregi mafii, żeby przekonać się, że życie, jakie dotąd prowadził, już się skończyło. Nie zdawał sobie sprawy, że natychmiast zostanie wciągnięty w świat, w którym regułą jest brak reguł, a każdy zawodowy morderca ma własne cele i sekrety, których nie znają nawet jego bezpośredni szefowie. Suzuki, próbując zachować godność i uczciwość, uwikłał się w porachunki z trzema bezwzględnymi mordercami, którzy polują nie tylko na siebie nawzajem i na Popychacza (każdy chce okryć się sławą tego, który dopadł zabójcę syna Terahary), lecz przede wszystkim na niego, na Suzukiego, bo on jako jedyny w mieście poznał adres pobytu sprawcy, ba, nawet wszedł z nim w pewną tajemniczą komitywę.
Zabawa w ściganego trwa w najlepsze i oczywiście nie kończy się tak, jak nam się wydaje, że powinna się zakończyć, bo japoński pisarz Kōtarō Isaki jest geniuszem suspensu, czyli narracji polegającej na celowym budowaniu napięcia u czytelnika poprzez niespodziewane zwroty akcji i zaskakujące rozwiązania. Poznajcie więc powieść japońskiego mistrza thrillerów, pełną fantastycznych wątków surrealistycznych i przerysowań w stylu noir. Książkę czyta się doskonale, polecam! Recenzent „The New York Timesa” stwierdził: Powieść „Trzech zabójców” jest jak sen – wydaje się prawdziwa, dopóki trwa, ale nawet gdy się kończy, dziwne kontury opisanego świata na długo pozostają w pamięci czytelnika. Podpisuję się oburącz pod tą opinią.

O autorze: Kōtarō Isaka (na zdjęciu) to ceniony na świecie japoński autor powieści „Bullet Train”. Urodził się 25 maja 1971 roku w Matsudo, w prefekturze Chiba w Japonii. Studiował na wydziale prawa Uniwersytetu Tohuku, po czym został zatrudniony jako inżynier systemów. Jako pisarz debiutował w 2000 roku. Isaka, jeden z najpopularniejszych autorów współczesnej literatury japońskiej, znany jest z dzieł łączących różne gatunki literackie i rozrywkowe. Do jego najbardziej znanych powieści należą także „Audubona’s Prayer” (2000, nagroda Shincho Mystery Club), „Lush Life” (2002), „Trzech zabójców” (2004), „The Precision of the Agent of Death” (2005, nagroda Mystery Writers of Japan), „Shumatsu no Fool” (2006), „Golden Slumber” (2007, nagroda Yamamoto Shugoro i Japan Booksellers’ Award), „The Mantis” (japoński tytuł „AX”, 2017), „Gyaku Socrates” (2020, nagroda Shibata Renzaburo). Jego najnowsza powieść to „777” (2023). Książki Isaki zostały przetłumaczone na ponad 20 języków. Na podstawie „Bullet Train” powstał świetny film o tym samym tytule, wyprodukowany przez Sony Pictures (2022), w reżyserii Davida Leitcha z Bradem Pittem w roli głównej.

Kōtarō Isaka „Trzech zabójców” (tytuł oryginału „Grasshopper”). Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2025. Przełożyła Anna Horikoshi. Stron 274, oprawa miękka ze skrzydełkami. Premiera 7 października 2025. Powieść można zamówić u wydawcy na https://sklep.zysk.com.pl/trzech-zabojcow.html. Dzięki życzliwości Zysk i S-ka mamy dla Was 2 egzemplarze tej książki. Poniżej nasz tradycyjny konkurs z jednym pytaniem!
KONKURS CZYTELNICZY
Dzięki Zysk i S-ka Wydawnictwu (www.zysk.com.pl) ogłaszamy dla Czytelników portalu LADY’S CLUB konkurs, w którym można zdobyć 2 egzemplarze thrillera Kōtarō Isaki „Trzech zabójców”. Otrzymają je ci z Państwa, którzy odpowiedzą na pytanie: Ile powieści omawianego przez nas autora doczekało się adaptacji filmowych? Odpowiedzi wysyłajcie na adres: redakcja@ladysclub-magazyn.pl.
REGULAMIN
1. Nagrodę w konkursie stanowią 2 egzemplarze thrillera Kōtarō Isaki „Trzech zabójców”, ufundowane przez Zysk i S-ka Wydawnictwo.
2. Rozdanie przewiduje 2 zwycięzców – każdy z nich otrzyma po jednym egzemplarzu książki.
3. Rozdanie trwa od 16 października 2025 roku do wyczerpania nagród.
4. Do rozdania można zgłosić się tylko raz.
5. Zadanie polega nadesłaniu odpowiedzi na pytanie: Ile powieści omawianego przez nas autora doczekało się adaptacji filmowych?
6. Spośród nadesłanych odpowiedzi redakcja wyłoni 2 zwycięzców.
7. Wyniki zostaną ogłoszone pod informacją o książce na portalu LADY’S CLUB w sekwencji PAN BOOK.
8. Uczestnicy mają 3 dni na przesłanie wraz z odpowiedziami na adres redakcja@ladysclub-magazyn.pl swoich danych do wysyłki nagród drogą pocztową; w przypadku braku takiej informacji w wyznaczonym czasie zostanie wybrana kolejna osoba