W Polsce ponad połowa ziem użytkowanych rolniczo ma odczyn kwaśny lub bardzo kwaśny, dlatego dla odkwaszenia gleb i poprawy ich właściwości przeprowadza się zabiegi wapnowania. Ułatwiają one roślinom pobieranie fosforu, wpływającego na odpowiedni wzrost. Efektem wapnowania jest też zmniejszenie przyswajania przez rośliny jonów kadmu, niklu i cynku, co umożliwia przywrócenie wartości użytkowej glebom skażonym tymi metalami. Podniesienie pH gleb prowadzi również do zwiększenia liczby mikroorganizmów.
W lipcu 2019 roku Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie zadań w ramach Ogólnopolskiego programu regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie. O dotacje na zakup wapna nawozowego i środka wapnującego (zgodnego z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego w sprawie nawozów) mogą ubiegać się posiadacze użytków rolnych z województwa śląskiego o pH gleby poniżej lub równej 5,5 i powierzchni nie przekraczającej 75 hektarów. Kwalifikowane są wyłącznie koszty zakupu wapna, a nie transportu i rozsiewania. Wypełnione formularze dotyczące pomocy de minimis w rolnictwie należy składać do 31 grudnia 2019 w sekretariacie Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej przy ul. Sowińskiego 26 w Gliwicach.
W skali kraju resort środowiska przeznaczył na realizację programu wapnowania 300 mln zł do 2023 r. Zależnie od potrzeb możliwa będzie korekta tej kwoty.
Jakie warunki należy spełnić:
- zbadać glebę w zakresie pH, fosforu, potasu i magnezu oraz posiadać zalecenia dotyczące wapnowania
- dofinansowanie kosztów zakupu wapna dotyczy gleb, dla których pH będzie niższe lub równe 5,5
- dofinansowanie działań regeneracyjnych będzie udzielane nie częściej niż raz na cztery lata
Dodatkowe informacje:
- tel.: 32 60 32 341 do 344, 32 60 32 283, 32 60 32 241
- regulamini wnioski: www.wfosigw.katowice.pl
HYBRYDY DLA ŚLĄSKIEJ POLICJI
Zmieniamy wizerunek, zmieniamy flotę, zależy nam na ochronie środowiska – stwierdził nadinsp. Krzysztof Justyński, komendant wojewódzki policji w Katowicach.
W czerwcu 2019 odbyła się uroczystość przekazania śląskiej policji 54 radiowozów hybrydowych. Nowe Toyoty Corolle zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Kwota dofinansowania wyniosła 1,7 mln zł. Dla skuteczności policji ważne są szybkie i sprawne samochody, dlatego WFOŚiGW pomaga kupować radiowozy przyjazne dla natury. Dzięki dotacji funkcjonariusze dostali hybrydy, które zmniejszają zatrucie powietrza. Zakup ekologicznych radiowozów sfinansowano z budżetów policji i samorządów oraz – kolejny raz – z dotacji funduszu (w 2018 zakupiono 43 hybrydowe radiowozy, w 2017 – 34).
Toyoty Corolle mają bogate wyposażenie, m.in. automatyczne skrzynie biegów, klimatyzację i kamery cofania, a pod maską silniki 1,8. Każdy z samochodów wart jest ponad 102 tys. zł, łączna moc układu hybrydowego wynosi 122 KM. Nowoczesne pojazdy trafiły do Będzina, Bielska-Białej, Bytomia, Chorzowa, Cieszyna, Częstochowy, Gliwic, Katowic, Kłobucka, Lublińca, Mikołowa, Piekar Śląskich, Pszczyny, Raciborza, Rybnika, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Świętochłowic, Tarnowskich Gór, Tychów, Wodzisławia Śląskiego, Zabrza, Zawiercia i Żywca. Przedstawiciele komend miejskich i powiatowych odebrali także zakupione w 2018 roku KIA Stingery, w których zamontowano nowoczesne wideorejestratory i tablice świetlne. Ten zakup sfinansował Urząd Marszałkowski.
USUWANIE AZBESTU
Azbest jest pospolitym minerałem krzemianowym, tworzącym włókna. W Polsce jeszcze w latach 80. przerabiano w budownictwie i przemyśle szklarskim ok. 100 tys. ton azbestu rocznie. Skutki odczuwamy do dzisiaj. Okazało się, że jest on niezwykle niebezpieczny dla zdrowia. Włókna są kancerogenne, przyczyniają się do powstawania raka płuc. W województwie śląskim do usunięcia mamy jeszcze prawie 1 mln ton produktów z azbestem.
Na usuwanie materiałów z azbestem Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże regionom 48 mln zł. Prezesi 15 wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej 1 lipca w Ministerstwie Środowiska podpisali umowy o udostępnianie środków na usuwanie wyrobów zawierających azbest. Jest to program priorytetowy. Działania w tym zakresie realizowane będą do 2032 r. Środki udostępnione funduszom na dotacje są nieodpłatne i bezzwrotne. Beneficjenci mogą do 100% finansować koszty kwalifikowane demontażu, zbierania, transportu i unieszkodliwiana odpadów zawierających azbest.
TOKSYCZNY CHWAST
Decyzją zarządu WFOŚiGW w Katowicach gmina Łodygowice na Żywiecczyźnie otrzymała dofinansowanie do 60 tys. zł na usuwanie roślin inwazyjnych, zagrażających zdrowiu mieszkańców i zwierząt. Łodygowice od dawna mają problem z barszczem Sosnowskiego, groźnym, toksycznym chwastem, który przywędrował do nas z dawnego Związku Radzieckiego. Powierzchnia, którą ten gatunek kolonizuje, stale wzrasta. Gmina zdecydowała się trwale usunąć wszystkie stanowiska barszczu. Przeprowadziła już inwentaryzację stanowisk i opracowała 3-letni program usuwania rośliny ze swego terenu.
Fundusz w ramach programu Eliminacja stanowisk obcych gatunków inwazyjnych zagrażających zdrowiu stworzył samorządom z województwa śląskiego możliwość pozyskiwania środków na usuwanie obcych gatunków.W
Wniosek i regulamin na stronie:
www.wfosigw.katowice.pl/op/2369-op-4-2.html
SKOCZÓW: CZYSTE POWIETRZE – ZDROWY WYBÓR
Do końca lipca już 16 gmin województwa śląskiego podpisało porozumienia (deklaracje są dobrowolne) z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach o współpracy w obsłudze programu CZYSTE POWIETRZE.
Zmiany doprecyzowujące zapisy priorytetowego programu rządowego CZYSTE POWIETRZE, a także dotyczące procesu przyjmowania i weryfikacji wniosków, weszły w życie w poniedziałek 29 lipca 2019. Według resortu środowiska, ułatwi to wnioskodawcom korzystanie z programu i usprawni proces jego wdrażania.
W środę 31 lipca takie porozumienie z Funduszem podpisał samorząd Skoczowa (Śląsk Cieszyński). W imieniu Funduszu w sali sesyjnej Ratusza podpis złożył prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach TOMASZ BEDNAREK, w imieniu Miasta Skoczowa burmistrz MIROSŁAW SITKO. Odbyła się także konferencja prasowa dotycząca zasad wspólnej realizacji programu CZYSTE POWIETRZE w tej gminie, obsługi wnioskodawców, składania wniosków i uzyskiwania dofinansowania. Uczestniczyli w niej również JAN KAWULOK, wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej WFOŚiGW, i PRZEMYSŁAW DRABEK, członek Rady Nadzorczej WFOŚiGW w Katowicach.
Miasto jeszcze w sierpniu otworzy w urzędzie przy skoczowskim Rynku punkt przyjmowania wniosków, w którym będzie zatrudnionych 3 pracowników samorządowych, przeszkolonych w zasadach programu CZYSTE POWIETRZE przez katowicki Fundusz.
Celem programu CZYSTE POWIETRZE jest poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery z jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Fakt umożliwienia zainteresowanym składania i ewentualnego poprawiania wniosków bezpośrednio w gminach to duże udogodnienie. Do tej pory beneficjenci mogli je składać jedynie w siedzibie WFOŚiGW w Katowicach oraz w oddziałach Funduszu w Bielsku-Białej i Częstochowie.
Jak powiedział prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach TOMASZ BEDNAREK, podzielenie się częścią kompetencji z samorządami niewątpliwie przyspieszy działania związane z walką z niską emisją, która jest jednym z najpoważniejszych problemów ekologicznych w kraju, zwłaszcza w naszym regionie. To właśnie w województwie śląskim mieszkańcy złożyli do tej pory około 9.000 wniosków, najwięcej w kraju, z czego połowę Fundusz zdążył już rozpoznać. Modyfikacja programu CZYSTE POWIETRZE w części dotyczącej przyjmowania wniosków i wystawiania rekomendacji przez gminy pozwoli znacznie przyspieszyć wymianę pieców i kotłów na nowoczesne urządzenia grzewcze.
W Skoczowie, jak poinformował burmistrz MIROSŁAW SITKO, w ciągu ostatnich 5 lat wydano około 2 mln zł na nowe kotły w blisko 150 nieruchomościach, ale to wciąż za mało i problem zatrutego powietrza, zwłaszcza w sezonie grzewczym, wciąż występuje. Dlatego możliwość bezpośredniego przyjmowania wniosków o dofinansowanie w ramach programu CZYSTE POWIETRZE przyjęta została przez mieszkańców Skoczowa z dużym zadowoleniem. Każda gmina w regionie powinna skorzystać z tej szansy.
Do tej pory wnioski o dofinansowanie przyjmowane były i rozpatrywane wyłącznie przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Obecne zmiany umożliwiają gminom udział w procesie wdrażania programu, skracają zainteresowanym dostęp do środków. Uprości się również proces wypełniania wniosków. W obecnej formie wniosek będzie zawierał warunki umowy dotacji i oświadczenie woli wnioskodawcy o chęci jej zawarcia, bez konieczności dodatkowej wizyty wnioskodawcy w siedzibie WFOŚiGW. Beneficjenci ubiegający się o dotację nie będą musieli składać weksla in blanco z klauzulą bez protestu jako zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy dotacji. Został także wydłużony okres realizacji przedsięwzięcia z 24 do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie, którego nie można jednak złożyć później niż 30 czerwca 2029 r.