DRONY SPRAWDZAJĄ CZYSTOŚĆ POWIETRZA

Straż Miejska w Bielsku-Białej od 7 stycznia kontroluje niską emisję przy pomocy 2 dronów. Analizują one skład chemiczny dymu z domów jedno- i wielorodzinnych. Drony wyposażone są w czujniki pomiaru zanieczyszczeń pyłowych PM10, PM2,5, PM1 i laserowe liczniki cząstek stałych: etanolu, amoniaku, chlorku wodoru, formaldehydu. Zestaw sensorów pozwala stwierdzić, czy w dymie znajdują się trujące cząstki z tworzyw sztucznych (butelek PET), emaliowanego drewna, sklejki, wykładzin czy ram okiennych. Niestety, takimi odpadami ludzie palą w piecach, przez co Bielsko-Biała należy do miast najbardziej zatrutych w regionie. Funkcjonariusze Eko-Patrolu wystawiają mandaty właścicielom gospodarstw najbardziej przyczyniających się powstawania smogu. Kontrole powietrza z dronów we współpracy z firmą Flytronic SA z Gliwic potrwają do końca marca. Miasto przeznaczyło na ten cel ponad 33 tys. zł. Testy wypadły dobrze, samorządowcy rozważą teraz zakup takiego latającego laboratorium za ok. 200 tys. zł.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wznowił nabór wniosków w programie Czyste Powietrze. Mieszkańcy regionu mogą otrzymać pieniądze na wymianę starych kotłów i ocieplanie domów. Powietrze w naszym regionie jest najbardziej zanieczyszczone w Polsce pyłami PM10, PM2,5 i benzo(α)pirenem. Tej zimy w niektórych miastach normy stężenia zanieczyszczeń były przekroczone aż o tysiąc procent! Nabór wniosków, rozpoczęty we wrześniu 2018, został wstrzymany na początku roku. Jednak od 21 stycznia 2019 znowu można je składać. Przerwa była związana z aktualizacją programu informatycznego do zmian w prawie. Największe zainteresowanie Czystym Powietrzem obserwowane jest na Śląsku i Mazowszu. Program ma być realizowany przez 10 lat, a nakłady wyniosą ponad 103 mld zł.

Drony są tylko formą prewencji w walce ze smogiem, nie zastąpią edukacji i zdrowego rozsądku. FOT. STRAŻ MIEJSKA BIELSKO-BIAŁA

Fundusz uruchomił infolinię dla zainteresowanych programem Czyste Powietrze (tel. 32 60 32 252) i skrzynkę e-mail: czystepowietrze@wfosigw.katowice.pl. Po odpowiedzi na pytania i wątpliwości można się też zgłaszać do punktów informacyjnych WFOŚiGW: Katowice, ul. Wita Stwosza 2, Bielsko-Biała, ul. Legionów 57, Częstochowa, ul. Jana III Sobieskiego 7. Więcej na stronie: www.wfosigw.katowice.pl.

Mobilna diagnostyka

Kontener waży niecałe 8 ton. W ciągu 15 minut w dowolnym miejscu może zamienić się w najnowocześniejszą w Polsce stację kontroli pojazdów o wysokości ponad 4 metrów, zdolną pomieścić dużego TIR-a.

W punkcie kontrolnym Inspekcji Transportu Drogowego na parkingu MOP Halemba przy autostradzie A4 w Rudzie Śląskiej odbył się 25 stycznia pokaz mobilnej stacji diagnostycznej. W briefingu prasowym z tej okazji wzięli udział wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur, prezes zarządu WFOŚiGW w Katowicach Tomasz Bednarek i śląski wojewódzki inspektor TD Anna Sokołowska-Olesik.

Mobilna stacja diagnostyczna służy do kontroli stanu technicznego pojazdów, w tym emisji spalin i poziomu hałasu. Zakup urządzenia został sfinansowany przez Śląski Urząd Wojewódzki i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach za 1 mln 168,5 tys. zł, z czego dofinansowanie ze środków WFOŚiGW wyniosło 584 tys. 250 zł.

Dotychczas inspekcja TD wykorzystywała urządzenia wyeksploatowane, toteż pomiary obarczone były dużym błędem i trwały długo, przez co skuteczność kontroli była ograniczona, zwłaszcza zimą, kiedy niska emisja osiągała wartości maksymalne. Nowa linia diagnostyczna wyposażona jest m.in. w analizatory spalin, sondy pomiarowe, dymomierz, wagę i miernik poziomu dźwięku. Z łatwością wychwytuje przekroczenia dopuszczalnych norm substancji szkodliwych w spalinach, nieszczelności w układach płynów eksploatacyjnych i obecność odpadów niebezpiecznych. Rocznie umożliwi przeprowadzenie ok. 500 pełnych kompleksowych kontroli pojazdów (do tej pory ok. 200). Dzięki nowoczesnym systemom zwiększy się poziom nadzoru nad pojazdami przeładowanymi, powodującymi niszczenie dróg.

Na zdjęciach od góry: Briefing z okazji oddania do użytku mobilnej stacji diagnostycznej. Kontener ustawia się automatycznie do kontroli w ciągu kwadransa. Pokaz sprawdzania przeładowanej ciężarówki. Prezes WFOŚiGW Tomasz Bednarek obserwował wyniki badania na monitorze. FOT. WFOŚiGW KATOWICE


Ekologia w autobusach

Pierwszy elektryczny autobus Solaris wyjechał 31 stycznia w trasę po Katowicach. Pasażerowie linii 910 mieli okazję sprawdzić jego zalety. Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast, gdzie pojazdy spalinowe zużywają najwięcej paliwa, znacząco zwiększając emisję szkodliwych zanieczyszczeń. W pierwszej połowie tego roku w Katowicach pojawi się 10 elektro-autobusów: 5 przegubowych i 5 krótkich. Pod koniec lutego w bazie PKM ruszyła stacja szybkiego ładowania baterii. Autobusy PKM Katowice wyposażone są w akumulatory trakcyjne o pojemności 120 kWh, co każdemu z nich pozwoli na pokonanie ok. 70 km. Ładowanie pojazdów odbywa się w zajezdni przy ulicy Mickiewicza. Do pełnego naładowania baterii wystarczy 90 minut ładowarką mobilną lub 40 minut ładowarką pantografową. Napęd elektryczny wpływa nie tylko na ograniczenie emisji spalin, lecz także na obniżenie poziomu hałasu. Wszystkie autobusy elektryczne wyposażone są w udogodnienia dla osób starszych, niepełnosprawnych i matek z małymi dziećmi. Na zakup 10 autobusów elektrycznych Solaris przeznaczono 21,7 mln zł, z czego dofinansowanie wyniosło 18,4 mln zł. Inwestycja realizowana jest z unijnego programu zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich województwa śląskiego w latach 2014-2020.

Inne miasta regionu też przechodzą na transport ekologiczny. Samorządy często wspiera w tych staraniach WFOŚiGW w Katowicach. Przoduje Jaworzno, gdzie elektryczne autobusy jeżdżą już od kilku lat. Bielski PKS planuje zakup 26 ekologicznych autobusów na gaz, a PKM w Tychach do 2024 r. chce całkowicie zastąpić autobusy z silnikami diesla na napęd gazowy.

Kupno autobusów elektrycznych ma na celu ograniczanie niskiej emisji – stwierdził Marcin Krupa, prezydent Katowic. Solaris Urbino Electric zachwycił pasażerów komfortem jazdy. FOT. UM KATOWICE

Energetycy gminni

Doradcy energetyczni Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach rozpoczęli cykl szkoleń dla kandydatów na energetyków gminnych. Szkolenia odbywają się w ramach projektu Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej i OZE. Zajęcia przeznaczone są dla osób wytypowanych przez samorządy do pełnienia ról gospodarzy zagadnień związanych z gospodarowaniem energią.

Pierwsza przeszkolona grupa składała się 26 osób z 14 gmin. Słuchacze zapoznali się z problematyką efektywności energetycznej. Szczegóły dotyczyły termomodernizacji budynków, systemów ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz kosztów zużycia energii w gminach. W kolejnych dniach przedstawione zostaną informacje na temat planów gospodarki niskoemisyjnej, programu Czyste Powietrze, odnawialnych źródeł energii (OZE), elektromobilności i źródeł finansowania inwestycji. W sumie doradcy energetyczni Funduszu przeszkolą ok. 125 osób z ponad 70 gmin, a cykl zajęć zakończy się 20 kwietnia.

Energetycy gminni mogą odegrać znaczącą rolę w walce z niską emisją. Około 125 urzędników z ponad 70 gmin zdobywa wiedzę z zakresu gospodarowania energią. FOT. WFOŚiGW KATOWICE
Całe wydanie magazynu Lady’s Club nr 58 wraz ze stronami Zagrajmy w zielone można przeczytać na tej stronie internetowej w zakładce Czytaj lub na portalu https://issuu.com/stanisawbubin/docs/lady_s_club_nr_1__58__2019.
Napisano w Zagrajmy w zielone

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress