Sukcesja, sukcesja, sukcesja! – tak określają największe wyzwania stojące przed firmami rodzinnymi eksperci Instytutu Biznesu Rodzinnego, który wspiera polskich przedsiębiorców i badaczy zajmujących się szeroko pojętą tematyką przedsiębiorczości rodzinnej. W ramach prestiżowego programu menadżerskiego Akademia Sukcesora, przedstawiciele instytutu z młodymi sukcesorami odwiedzili Mokate, by czerpać z know-how firmy i przygotować kolejne pokolenia do przejęcia sterów.
Akademia Sukcesora łączy w sobie najnowszą wiedzę z zarządzania przedsiębiorstwem i praktyczne aspekty jej zastosowania, jak również indywidualny rozwój uczestników w trakcie trwania programu. To miejsce, gdzie biznes spotyka się z rodziną, a wiedza z doświadczeniem. To miejsce, w którym uczestnicy dowiadują się, jak zbudować autorytet i stać się prawdziwym liderem.
Takie niezwykle istotne know-how uczestnicy programu otrzymują z pierwszej ręki. W działalność Akademii Sukcesora zaangażowali się przedsiębiorcy z najbardziej podziwianych i najprężniej działających firm rodzinnych, którzy przyjęli rolę mentorów. Jednym z nich został dr ADAM MOKRYSZ, CEO Grupy Mokate.
– Jeśli realizujemy wizję stabilnego przedsiębiorstwa, zarządzanego przez kolejne generacje, sukcesja przebiega w możliwie najbardziej naturalny sposób. Jest to stopniowe, trwające wiele lat, przekazywanie wybranych zadań i kształcenie w kluczowych dla biznesu umiejętnościach oraz wpajanie wartości, które stoją u podstaw naszej kultury zarządzania. To kultura oparta na pasji tworzenia, stwarzająca warunki do rozwoju, w otwarty sposób wspierająca pracujące z nami osoby w każdym podejmowanym przedsięwzięciu. Od najmłodszych lat przyzwyczajamy przyszłych następców do podejmowania ryzyka i brania za nie odpowiedzialności oraz do współpracy z rodzeństwem. Sukcesja nie byłaby możliwa bez wsparcia wszystkich członków naszej rodziny, którzy aktywnie działają na rzecz Mokate – informował młodych sukcesorów Adam Mokrysz.
Firmy rodzinne muszą rozwijać się równomiernie w dwóch obszarach, nie tylko w rodzinnym, ale także w biznesowym. W związku z tym nieodzowną częścią programu Akademii Sukcesora jest „Wyzwanie od mentora”. W Mokate zadaniem uczestników było opracowanie strategii marketingowo-promocyjnej, mającej na celu wzmocnienie wizerunku Mokate jako firmy rodzinnej. Różnorodność pomysłów i kreatywność uczestników pozytywnie zaskoczyły dr Adama Mokrysza.
W czasie wizyty w Mokate przedstawiciele firm rodzinnych wzięli udział w warsztatach, wysłuchali wielu prelekcji, zobaczyli jak wygląda proces produkcji. Nie mogło także zabraknąć degustacji kaw, herbat, pysznych ciastek, a nawet lodów. Swoją wiedzę na temat firmy mogli później sprawdzić w quizie dotyczącym Mokate.
– Tego typu spotkania są niezwykle istotne. Tylko w takich warunkach
młodzi sukcesorzy mogą spotkać podobnych sobie ludzi. Platforma, jaką jest
Akademia Sukcesora, pokazuje, z jak licznymi, drobnymi problemami muszą mierzyć
się sukcesorzy. Tutaj mogą je omówić z ludźmi, którzy przechodzą przez to samo
– podkreślił JAKUB KOŁODZIEJ, ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Dla większości firm rodzinnych w Polsce obecny czas to pierwsza zmiana
pokoleniowa. Dlatego tak bardzo ważne jest, by korzystać z najlepszych wzorców,
nie tylko zagranicznych, ale także rodzimych. Mokate jest firmą rodzinną od
czterech pokoleń.
– Warto patrzeć na doświadczenia zagraniczne, na to, jak z sukcesją radzą sobie Szwajcarzy, Niemcy czy Francuzi, których firmy trwają już od pięciu, sześciu pokoleń. Jestem również przekonana, że dzięki czerpaniu z wiedzy Mokate i podobnych przedsiębiorstw, wkrótce o polskich firmach rodzinnych będą opowiadać na szwajcarskich uczelniach. Będąc w Mokate, jesteśmy w miejscu, które konsekwentnie i trwale będzie wpisywało się w globalną historię tego jak rozwijać firmy rodzinne – zauważyła dr ADRIANNA LEWANDOWSKA, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
ZDJĘCIA: MOKATE.COM.PL