Neo Fashion Jamboree 2014

Pasja, kreatywność, pozytywna energia. Trzecia edycja Neo Fashion Jamboree już za nami! Bielski festiwal zachęcił tym razem do refleksji nad artystyczno-biznesowym wymiarem sztuki.

Współorganizatorami festiwalu były Miasto Bielsko-Biała i Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, będące główną lokalizacją wydarzenia. Festiwal przybliżył możliwości rozwoju młodym twórcom, pokazując jak przekuć swoją pasję w zawód. Nawiązując do hasła przewodniego tegorocznej edycji – Future Prosperity, organizatorzy skupili się edukacyjnym aspekcie wydarzenia.

2 Neo Fashion grafika

Wykłady i warsztaty

Zaczęło się bardzo biznesowo, a wszystko za sprawą Katarzyny Młynarczyk – konsultantki ds. marketingu internetowego firmy szkoleniowo-konsultingowej Socjomania, która poprowadziła seminarium, dotyczące możliwości wykorzystania potencjału social media w budowaniu wizerunku firmy i projektanta. Gorzkich słów nie szczędził podczas swojego wykładu Tobiasz Kujawa, autor bloga Freestyle Voguing, który zwrócił uwagę na językowy charakter i opiniotwórczość magazynów, portali oraz blogów o tematyce mody. Anna Puślecka, właścicielka i współautorka portali Do You Know Fashion oraz After-After pokazała z kolei świat mody mierzony ilością newsów – opierając się na swoim bogatym doświadczeniu zawodowym, opowiedziała o różnym prezentowaniu mody w TV, prasie i internecie. Natomiast redaktor naczelny portalu BB365.info Dariusz Młynarczyk przyjrzał się różnym sytuacjom kryzysowym w kreowaniu wizerunku znanych firm. Swoje siły połączyli działająca na pograniczu mody, kina, sztuki i teatru – Natalia Kacper-Mleczak i fotograf Artur Nyk, którzy zaprosili uczestników na warsztaty scenograficzno-fotograficzne. Przyszli filmowcy spotkali się z producentem filmowym, reżyserem i założycielem Exa Studio – Piotrem Steczkiem, który wprowadził ich w kulisy produkcji i postprodukcji filmowej w branży fashion. Najnowsze trendy w aranżacji wnętrz przybliżył specjalista z marki KLER – Piotr Cegiełka, który opowiedział również jak zostać projektantem sztuki użytkowej. Patronat nad częścią edukacyjną festiwalu objęły dwie uczelnie – ATH w Bielsku-Białej oraz WST w Katowicach, których pracownicy naukowi poprowadzili cykl wykładów i warsztatów, dotyczących m.in. rysunku żurnalowego, wzornictwa i wykorzystania najnowocześniejszych technologii w produkcji tkanin.

Moda na Muzeum

Tegoroczna edycja połączona była z odbywającą się w tym czasie Nocą Muzeów, która przebiegła tu pod hasłem „Moda na Muzeum”. Sophie Kula porwała jej uczestników w kolorowy świat mood boardu, czyli tablicy inspiracji. Projektantka przybliżała ideę tworzenia tych swoistych kolaży i pokazała, jak wykorzystać je w pracy koncepcyjnej nad danym projektem. W ruch poszły nożyczki, magazyny mody, skrawki materiałów i wszystko to, co w jakiś sposób zobrazować mogło wizję każdego z uczestników.

Kiedy w jednej sali porządkowano myśli i składano je w formie mood boardów, w innej przestrzeni Starej Fabryki powstawał niezwykły happening. Seán Ó Cathasaigh, który pracował dla międzynarodowej firmy Harvey Nichols w Wielkiej Brytanii – jednej z największych sieci luksusowych centrów handlowych na świecie wraz z Natalią Misiun, absolwentką London College of Fashion na kierunku Visual Merchandising and Fashion Branding, stworzyli swoisty concept store, wykorzystując do tego ekspozycję muzeum – zabytkowe maszyny przemysłowe i narzędzia. W happeningu wykorzystane zostały kolekcje Moschino, Patrizia Pepe, duetu projektantów Paprocki&Brzozowski oraz działającej w Szkocji projektanckiej marki – Birds of Prayers. Ideą akcji było pokazanie potencjału, jaki daje przemyślany Visual Merchandising i udowodnienie widzowi, że nawet najtrudniejsza przestrzeń sklepowa może być atrakcyjna dla klienta.

Wystawy

Wystawy to coś, co w sposób szczególny wyróżnia festiwal na tle innych tego typu wydarzeń. Podobnie, jak w poprzednich latach zaprezentowane zostały zarówno prace uznanych w branży fotografów mody, jak i początkujących, ale bardzo utalentowanych młodych twórców, laureatów konkursu Dream Team – łącznie zorganizowano aż siedem wystaw. Premierowa wystawa węgierskiego fotografa Mate’a Moro zaskoczyła pozornym absurdem i przemyślaną, minimalistyczną formą. Obiektyw Piotra Domagały – fotografa, który mimo wieloletniej kariery również zadebiutował wystawą, uchwycił z kolei doskonałe kompozycje fotografii mody i celebrytów. Zupełnie inne oblicze mody zaprezentowane zostało na wystawie ilustracji mody autorstwa Adriany Krawcewicz, która z powodzeniem łączy tradycyjne techniki plastyczne z cyfrowymi. Popularna marka Medicine everyday teraphy patronowała wystawie Printing&Writing, nawiązującej do popularnego trendu nadrukowywania tkanin oraz znanych motywów graficznych, jak krata Burberry czy printy Kenzo. Najnowsze tendencje w Visual Merchandisingu zaprezentowano z kolei przy współpracy z Krakowskimi Szkołami Artystycznymi i Moniką Harłacz, właścicielką MHSHOWROOM.

Strefa Projektanta

Pokazy mody odbyły się w miejscu o nietypowej architekturze – starej fabryce Bezalin, gdzie powstaje nowe miejsce na mapie Bielska-Białej, łączące przestrzeń fitness z showroomem marek. Loft Showroom&Fitness okazał się oryginalnym i trafnym miejscem na zorganizowanie w nim Strefy Projektanta. Kolekcję “Shadows” zaprezentował Sebastian Gąsienica-Łuszczek, wyróżniony za kreatywność i wizjonerstwo na tegorocznym konkursie Cracow Fashion Awards, organizowanym podczas Cracow Fashion Week 2014 oraz zdobywca nagrody ufundowanej przez Szkołę Artystycznego Projektowania Ubioru – wyjazdu na Międzynarodowy Konkurs dla młodych projektantów w Rydze – Habitus Baltija. Oprócz Sebastiana swoje kolekcje zaprezentowali również dyplomanci Wyższej Szkoły w Katowicach oraz mieszkający w Edynburgu projektant Piotr Pyrchała, założyciel marki Birds of Prayers, którego zdjęcie kolekcji wykorzystane zostało na tegorocznym plakacie festiwalu. Ponadto, w Strefie Projektanta zobaczyć można było także ubrania zaprojektowane przez Kamilę Gronner i biżuterię stworzoną przez Projekt Bonbon Jewelery by Katarzyna Pastor, modowy lifestyl i minimalizm marki Tundra oraz projekty Małgorzaty Salamon, która na swoim koncie ma również kolekcję inspirowaną miastem Bielsko-Biała, ale na festiwalu zaprezentowała swoją najnowszą, wiosenno-letnią kolekcję. Projektanci mieli możliwość indywidualnych spotkań z Mauro Cagnoni, zajmującym się m.in. dystrybucją włoskich czasopism mody Close-Up i Runway. Cagnoni pracuje obecnie nad nowym projektem, którego celem jest przybliżenie twórczości młodych projektantów – także z naszego kraju.

Strefa Designu

Modne wnętrza, najnowsze rozwiązania w aranżacji przestrzeni i świeże spojrzenie debiutujących architektów – wszystko to można było zobaczyć w Strefie Designu, zaaranżowanej w największej galerii handlowej na Podbeskidziu. W Sferze Wnętrz, w Galerii SFERA zorganizowana została wystawa prac studentów i dyplomantów kierunku architektury wnętrz Wyższej Szkoły Technicznej oraz kolekcji stylowych fartuchów kuchennych popularnej marki Look Like Cookie. Dodatkowo, zaprezentowane zostały unikatowe kolekcje ubrań marki Ekscentryczna i Romantyczna, inspirowanych autorskimi obrazami. Nie zabrakło też strefy „wypoczynkowej”, zaaranżowanej przez marki Decorto oraz KLER, który był jednym ze sponsorów w konkursie Dream Team.

Gala finałowa – pokazy mody, wyniki Dream Team

Gala finałowa odbyła się w wyjątkowym anturażu – na przeszklonym dziedzińcu Muzeum książąt Sułkowskich, gdzie swoje kolekcje zaprezentowały Natasha Pavluchenko i Sophie Kula. Podczas gali odbył się również premierowy pokaz Wojtka Haratyka, który zaprezentował część swojej najnowszej kolekcji na sezon jesień-zima 2014/15. Dodatkowo, stylowe torby zaprezentowała marka Doca, a największa w Polsce sieć salonów fryzjerskich – Trendy Hair Fashion, zaskoczyła choreograficznym rozmachem fryzjerskiego show “Hair Performance Bubble Dream”. Podczas gali ogłoszono również wyniki konkursu fotograficznego Dream Team, cieszącego się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem. Nad sesją pracowały ekipy złożone z fotografa, stylisty, wizażysty, fryzjera i modelki – przy czym jedna osoba mogła pełnić więcej niż jedną funkcję. Jurorzy ocenili pomysł na sesję, kreatywną interpretację hasła przewodniego – brzmiącego tym razem “Moda przeszła”, spójność i jakość poszczególnych kadrów, stylizację oraz dopracowanie wszystkich elementów, składających się na efekt końcowy sesji. Tegoroczny temat konkursu pozwolił na nieograniczoną swobodę w przedstawieniu trendów, które dotychczas pojawiły się w modzie: strój historyczny, nawiązanie do konkretnej epoki, moda dwudziestego i dwudziestego pierwszego wieku – od czasów prohibicji po trend militarny czy grunge. Efekty pracy oceniły rozpoznawalne i doceniane w swoich branżach osoby, mające doświadczenie w dziedzinie mody, fotografii, wizażu, fryzjerstwa i dziennikarstwa, m.in.: fotografowie mody Mate Moro i Piotr Domagała, producentka i współautorka portali Do You Know Fashion oraz After-After Anna Puślecka wraz z ich dyrektor wydawniczą Urszulą Majewską, stylistka, dziennikarka mody i prezenterka Joanna Horodyńska, projektantka Sophie Kula, dyrektor kreatywna Trendy Hair Fashion Anna Kulec-Karampotis, stylista fryzur Emil Zed, Mauro Cagnoni. Jurorzy nagrodzili sesję “Moda przeszła… po naszych zdjęciach, ale nie mamy jej tego za złe, a wręcz przeciwnie…”, autorstwa Jakuba i Sabiny Kulig. Drugie miejsce oraz wyróżnienie przyznane przez czytelników portalu Do You Know Fashion – patrona głównego festiwalu otrzymała ekipa Emila Kołodzieja, za sesję “Periculu futurum”. Na podium znalazł się również team Małgorzaty Cień i sesja “Gypsy puzzle”.

Magazyn Lady’s Club był jednym z patronów medialnych wydarzenia.

Napisano w Aktualności

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress