Internet to prawdziwa skarbnica wiedzy, ale uważajmy – można w nim znaleźć nie tylko sprawdzone i wartościowe informacje, lecz także popularne ostatnio fake newsy (fałszywe wiadomości). Dlatego tak ważne jest, by w trakcie poszukiwania zatrudnienia korzystać z najlepszych portali publikujących ogłoszenia o pracy. Jednym z takich portali jest www.pracuj.pl.
Zacznijmy od tego, że bardzo dużo ogłoszeń o pracy… wcale nimi nie jest! Często firmy wcale nie szukają pracowników, a mimo to publikują w internecie ogłoszenia o pracy. Takie ogłoszenie może być po prostu… reklamą. Jeżeli jest duże, ma wyeksponowane logo firmy lub inne charakterystyczne znaki graficzne – to tak właśnie jest. Bardzo często publikowanie fałszywych ogłoszeń o pracę ma na celu mylenie konkurencji. Na przykład ogłoszenie o poszukiwaniu przedstawicieli handlowych w północnej Polsce może sugerować, że firma ma zamiar rozszerzyć tam rynek, a w rzeczywistości wcale tego nie planuje. Czasami firmy budują w ten sposób bazę danych potencjalnych pracowników. Tego typu ogłoszenia są sformułowane bardzo ogólnie. Brakuje w nich konkretnych wymagań, wykazu koniecznych umiejętności i szczegółowych informacji dotyczących warunków pracy i benefitów (przywilejów, dodatkowych świadceń).
Takie niezbyt uczciwe działania pracodawców generują, niestety, wiele zamieszania na rynku pracy i frustrację osób bezskutecznie szukających zatrudnienia.
Musimy więc mieć świadomość, że poszukiwanie pracy wymaga wytrwałości i systematyczności. Nie zrażajmy się niepowodzeniami. Działajmy systematycznie: codziennie przeszukujmy portale o pracy i na bieżąco wysyłajmy CV do potencjalnych pracodawców. Wysyłanie jedynie kilku CV tygodniowo i czekanie (bezczynnie) na efekty nie jest najlepszą, najbardziej sprawdzoną receptą na sukces.
Po czym poznać, że ogłoszenie o pracy jest autentyczne? Przede wszystkim należy korzystać ze sprawdzonych portali, czyli na przykład ze wspomnianego już www.aplikuj.pl. Weryfikują one pracodawców i pojedyncze oferty, zamieszczając wartościowe anonse. Ogłoszenia, które informują o faktycznym poszukiwaniu pracownika zawierają szczegółowe, konkretne informacje na temat stanowiska pracy. Podają również informacje, co pracodawca oferuje. Powinny zawierać nazwę firmy, krótki jej opis i szczegółowe dane teleadresowe. W niektórych ogłoszeniach tych ostatnich informacji brakuje. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, gdy firma chce zachować w tajemnicy przed pracownikami planowane zmiany w składzie zespołu albo ukryć swoje plany przed konkurencją.
Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że dużo rekrutacji odbywa się… bez ogłoszeń. Wtedy tak zwany łowca głów, czyli z angielska headhunter lub rekruter, wysyła oferty pracy bezpośrednio do interesujących go pracowników, nawet wtedy, gdy są zatrudnieni w innej firmie i wcale nie szukają nowej pracy. Robi to z premedytacją, bo może się skuszą albo kiedyś zaczną szukać…
Dlatego bardzo ważny jest nasz wizerunek w internecie. Starajmy się, żeby jakość naszych profili w mediach społecznościowych była jak najwyższa. Unikajmy publikowania wrażliwych danych, zbyt osobistych zdjęć i informacji. Najlepiej oczywiście jest mieć odpowiednie profile na portalach skupiających aktywnych pracowników, ale pamiętajmy – zwłaszcza tam nie należy zamieszczać żadnych informacji osobistych. Zadbajmy o dobre zdjęcie profilowe oraz wypiszmy wszystkie informacje na temat naszego wykształcenia i umiejętności. Aktualizujmy też nasz profil na bieżąco. Dbajmy o to, aby treści tam publikowane były stonowane, profesjonalne i wartościowe.
Kolejną metodą zdobycia pracy są szkolenia i staże – korzystają z nich przede wszystkim absolwenci studiów wyższych. Często najlepsi otrzymują etat u pracodawców, u których odbywają staże. Dlatego warto się postarać i pracować jak najlepiej, nawet na praktykach czy stażach.
Wiele firm stosuje specyficzną metodę szukania pracowników: tak zwany system poleceń pracowniczych. Aktualni pracownicy są informowani o chęci zatrudnienia nowych osób. Są zachęcani (często nagrodami finansowymi) do aktywnego informowania swoich bliskich i znajomych o tym fakcie. Dzięki temu pracodawca zyskuje dobrych i pewnych pracowników, a polecający mają satysfakcję, że pomogli znajomemu.