METABOLIZM – FILAR ZDROWEGO STYLU ŻYCIA. Poradnik

Dietetyk JOANNA CARBOL

Oto dylemat wielu z nas! Często zadajemy sobie pytanie, dlaczego jedni mogą jeść za dwóch i dalej utrzymują właściwą wagę i zgrabną sylwetkę, gdy tymczasem inni tyją nawet w czasie restrykcyjnej diety? Od samego patrzenia na jedzenie, jak mówią. Odpowiedź nie jest prosta i kryje się w metabolizmie naszych komórek.

Zadbaj o dietę i właściwie odżywiaj organizm! Tylko jeśli zapewnisz organizmowi odpowiednią podaż makroskładników, witamin i minerałów, będzie on w stanie pracować na pełnych obrotach.

SPOWOLNIONY METABOLIZM to zahamowanie szlaków biochemicznych w komórkach całego ciała. Powoduje, że energia pochodząca z pożywienia nie jest właściwie wykorzystywana do przebiegu pracy serca, mózgu czy innych narządów. Sprawny metabolizm chroni nas przed rozwojem wielu chorób. Zatem jak go utrzymać na optymalnym poziomie?

Zamiast szukać magicznych rozwiązań, należy skupić się na podstawowych filarach zdrowego stylu życia. Odpowiednio dopasowana, regularna aktywność fizyczna to podstawa skutecznego podkręcenia metabolizmu. Nie zastanawiaj się, który trening pozwoli ci spalić jak najwięcej kalorii. Po prostu ruszaj się! Dopasuj ćwiczenia do swojej kondycji, upodobań i wolnego czasu. Pamiętaj, że każdy trening jest lepszy od idealnego.

TEMPO METABOLIZMU wspiera oczywiście właściwy sposób żywienia. Zadbaj o dietę i właściwie odżywiaj organizm! Tylko jeśli zapewnisz organizmowi odpowiednią podaż makroskładników, witamin i minerałów, będzie on w stanie pracować na pełnych obrotach. Jeśli jesz za mało, ciało zrobi wszystko, by zminimalizować wydatek energetyczny. Spontaniczna aktywność spadnie, będziesz ospała, pozbawiona sił. Dlatego zapomnij o restrykcyjnych cudownych dietach i błędnym kole odchudzania.

Jedz wtedy, kiedy jesteś naprawdę głodna i tylko tyle, żeby głód zaspokoić.

Kolejnym elementem troski o właściwy metabolizm jest dbanie o odpowiednie nawodnienie. Woda jest środowiskiem wszelkich przemian biochemicznych zachodzących w organizmie. Nie ma sprawnego metabolizmu bez wystarczającej podaży płynów! No i wysypiaj się! Najlepszym suplementem na podkręcenie metabolizmu jest 8G, czyli osiem godzin snu każdego dnia.

Ostatnim ważnym elementem jest kontrola nad stresem, czyli umiejętność panowania nad sytuacjami nerwowymi, dołującymi, stresowymi. Trzeba się uczyć sztuki panowania nad sobą.

Zalecenia porządkujące zdrowy styl życia i podkręcające metabolizm:

  • pamiętaj o śniadaniu! Rano organizm potrzebuje konkretnej dawki energii. To właśnie śniadanie dostarcza nam siły i pobudza organizm. Jeśli rano wolisz pospać dłużej, koniecznie wieczorem przygotuj owsiankę, żeby na rano mieć już gotowe, pyszne i odżywcze śniadanie;
  • trenuj rano! Poranny rozruch nie tylko cię obudzi, ale również przyspieszy metabolizm, zwiększy kreatywność i dotlenienie. Jest to świetny pomysł, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy wracając do domu marzysz już tylko o kanapie;
  • nie przejadaj się! Naucz się właściwie odbierać sygnały organizmu o odczuciu sytości po posiłkach. Jedz wtedy, kiedy jesteś naprawdę głodna/głodny i tylko tyle, by głód zaspokoić;
  • jedz dużo warzyw i owoców! Czyli postaw na naturalną suplementację;
  • pij dużo wody! Woda przyspiesza metabolizm. Wypracuj nawyk częstego picia wody. Pamiętaj, że woda jest niezbędna do prawidłowych procesów trawiennych.

PRZYPRAWY PRZYSPIESZAJĄCE METABOLIZM: cynamon zawiera przeciwutleniacze, obniżające ryzyko cukrzycy, usprawnia procesy trawienne, jest źródłem błonnika i zapobiega biegunkom; chilli, bo zawiera kapsaicynę, substancję odpowiedzialną za ostry smak papryczki i działającą rozgrzewająco, zwiększa też utlenianie węglowodanów; czarny pieprz, bo jego główny składnik, piperyna, działa podobnie jak kapsaicyna, blokuje powstawanie nowych komórek tłuszczowych w organizmie; imbir pomaga przy dolegliwościach związanych z układem pokarmowym i trawieniem; kurkuma zawiera z kolei kurkuminę wspomagającą trawienie i walkę ze stanami zapalnymi; kardamon pomaga w trawieniu pokarmu poprzez zwiększenie wydzielania soków trawiennych i działanie żółciopędne, co ma szczególne znaczenie przy produktach ciężkostrawnych; oregano pobudza produkcję soków trawiennych, niewielka stugramowa dawka oregano w ponad 100% pokrywa dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na błonnik, który pełni istotną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu przewodu pokarmowego; bazylia wspiera procesy trawienne i ułatwia przyswajanie pokarmu, dodatkowo pobudza wydzielanie soków żołądkowych, łagodzi stres, działa przeciwskurczowo.

Dietetyk Joanna Carbol, autorka cyklu poradników na stronie LADY’S CLUB. Gabinety Dietetyczne Bonne Santé, bielsko-biala@bonne-sante.pl, tel. 579 010 153, Cicha 2 Bielsko Biała, Wyzwolenia 491 Buczkowice, www.bonne-sante.pl.

WNIOSKI: Pragnąc skutecznie podkręcić metabolizm, zadbaj przede wszystkim o podstawy zdrowego stylu życia. Ostre przyprawy i gorzkie zioła potraktuj jako wisienkę na torcie. Dzięki temu twoja zdrowa dieta nigdy nie będzie nudna i bez wyrazu. Odrobina pikanterii jeszcze nikomu nie zaszkodziła!

#współpraca

Napisano w Aktualności

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress