POZNAJ SZEŚĆ BŁĘDÓW, KTÓRE NIE DAJĄ EFEKTÓW W CZASIE ODCHUDZANIA. Poradnik

Dietetyk JOANNA CARBOL

Dlaczego tak często odchudzanie nie jest skuteczne? Z jakiego powodu nie udaje nam się utrzymać efektów diety redukcyjnej, mimo wielu wyrzeczeń i podporządkowania swojej codzienności jedzeniu? To ogromna niesprawiedliwość, która dotyka wielu moich pacjentów. Niestety, badania wskazują, że ponad 80% osób stosujących restrykcyjne diety wraca do swojej wagi wyjściowej lub ją przekracza. Jak temu zapobiec? Jakich błędów należy się wystrzegać, żeby utrzymać uzyskaną masę ciała bez efektu jo-jo? Poznaj 6 błędów, które należy wyeliminować, by na stałe cieszyć się wymarzoną sylwetką!

Dietetyk Joanna Carbol, autorka artykułu.

NIE DOSTOSOWUJEMY DIETY DO SWOICH MOŻLIWOŚCI

Warto w tym momencie zastanowić się, z jakiego miejsca startujemy. Przede wszystkim należy przeanalizować obecny sposób żywienia, nasz styl życia związany z aktywnością fizyczną czy czas, jakim dysponujemy na zadbanie o te elementy. Największym problemem wielu osób zaczynających odchudzanie jest trzymanie się zasady 100% albo nic. Idziemy na całość! Od razu chcemy zmienić wszystko naraz, jednocześnie. Włączamy restrykcyjną dietę, zupełnie wykluczamy słodycze i słone przekąski, przestajemy jeść na mieście. Oczywiście nie możemy zapomnieć o wprowadzeniu pięciu intensywnych treningów siłowych, mimo że wcześniej zamiast siłowni wybieraliśmy kanapę. Jeśli w którymś momencie odpuścimy, zrobimy odstępstwo od zaleceń – załamujemy się i rezygnujemy z diety. Dlatego tak ważna jest wyrozumiałość względem siebie i dopasowywanie zmiany do swoich możliwości, wykorzystując metodę drobnych kroków.

Zbyt restrykcyjne diety, oparte na ścisłych wykluczeniach, nie uczą nas zmiany nawyków żywieniowych. Fot. ARC

DIETA NIE JEST DOPASOWANA DO TWOJEGO ZAPOTRZEBOWANIA

Brak dopasowania diety do zapotrzebowania energetycznego, czyli nieodpowiednie jej zbilansowanie, to jeden z podstawowych błędów w czasie odchudzania. Często mamy do czynienia ze skrajnościami. Pacjenci jedzą za dużo lub za mało. Prawidłowe tempo chudnięcia powinno wynosić od 2 do 4 kilogramów w miesiącu. Taki efekt można uzyskać, zakładając ujemny bilans energetyczny na poziomie 200-400 kcal w stosunku do naszego całkowitego zapotrzebowania. Zbyt duże spadki wagi w krótkim czasie nie służą utracie zbędnych kilogramów. Musimy również pamiętać, że wraz z utratą masy ciała nasze zapotrzebowanie kaloryczne może maleć. Dlatego tak ważna jest kontrola spożywanych kalorii i dopasowanie deficytu energetycznego do naszych efektów sylwetkowych.

ZAMIAST ROZSĄDNEJ DIETY WYBIERASZ GŁODÓWKI, WYMYŚLNE KURACJE OCZYSZCZAJĄCE CZY RÓŻNEGO RODZAJU DETOKSY

W utrzymaniu efektów diety bardzo ważnym elementem jest edukacja. Restrykcyjne protokoły, oparte na ścisłych wykluczeniach, nie uczą nas zmiany nawyków żywieniowych. Przez pewien czas stosujemy ściśle określoną dietę, a po jej zakończeniu wracamy do sposobu żywienia sprzed odchudzania. Dlatego utracone kilogramy wracają, a my jesteśmy w punkcie wyjścia. Dodatkowo restrykcyjne diety psują naszą relację z jedzeniem. Przestajemy czerpać jakąkolwiek radość z dbania o zdrowe żywienie. Z tego powodu nie warto utrudniać sobie życia restrykcyjnymi rozwiązaniami.

WYKLUCZASZ ZE SWOJEJ DIETY ZBYT DUŻO PRODUKTÓW

Bardzo szybko tracimy motywację do stosowania diety w momencie, gdy nakładamy na siebie zbyt wiele ograniczeń. Eliminując zbyt wiele produktów, po pewnym czasie obserwujemy u siebie przemożny nawrót ochoty na „zakazane” – takie chęci wracają ze zdwojoną siłą, a nam się trudno oprzeć. Zaprzestajemy starań i rezygnujemy z kontynuacji zaleceń. Z drugiej strony chudniemy od deficytu energetycznego, a nie od eliminacji poszczególnych produktów. Warto więc najpierw zadać takie pytanie: czy wyobrażasz sobie, że już nigdy w życiu nie skosztujesz czekolady? Jeśli nie, po co ją wykluczać? Jeśli uwielbiamy czekoladę, nie rezygnujmy z niej. Niech stanowi stały element naszej zdrowej diety. Cieszmy się jej smakiem, ale w rozsądnych ilościach, by dieta była dla nas smaczna i komfortowa.

Gdy nałożysz na siebie zbyt wiele ograniczeń, szybko stracisz motywację do odchudzania.
Fot. Pexels.com

NIEPRAWIDŁOWO OKREŚLASZ SWOJE CELE

Kolejnym błędem jest zbyt ogólne sformułowanie swojego celu. Ważne, by nasz cel, związany z utratą zbędnych kilogramów, był ustalony w konkretnym miejscu i czasie. Tutaj z pomocą przychodzi metoda SMART. Metoda ta mówi, że aby nasz cel był możliwy do osiągnięcia, musi być: S – sprecyzowany, czyli gdzie dokładnie to robimy; M – mierzalny, czyli możliwe jest zastosowanie konkretnej miary; A – atrakcyjny, czyli istotny dla nas; R – realistyczny, czyli możliwy do zrealizowania; T – terminowy, czyli określony w czasie. Dla przykładu: nasz cel często brzmi ogólnikowo Chciałabym/chciałbym schudnąć kilka kilogramów, natomiast w modelu SMART powinien być wyrażony tak: Schudnę 5 kilogramów do końca kwietnia! Różnica jest od razu widoczna.

CIĄGLE PORÓWNUJESZ SIĘ DO INNYCH

Musimy pamiętać, że porównywanie się do innych nie pomaga w realizacji naszych sylwetkowych celów. Ważne, by inne osoby były dla nas inspiracją, a nie wyznacznikami naszych sukcesów czy porażek. Każdy z nas jest inny, ma inne priorytety czy umiejętności. W innym tempie będzie chudła młoda singielka w porównaniu z pracującą na etacie mamą trójki dzieci. Zazwyczaj nie znamy historii innych ludzi. Nie wiemy, ile wysiłku kosztowała ich konkretna zmiana, oceniamy tylko efekt końcowy. Tym samym nie doceniamy własnych starań i małych osiągnięć. Takim podejściem krzywdzimy wyłącznie siebie! Dlatego porównujmy się tylko do siebie z wczorajszego dnia.

***

Cieszę się, że udało nam się dobrnąć do końca podstawowych błędów w odchudzaniu. Mam nadzieję, że znalazłaś/znalazłeś w tym tekście wartościowe treści, które pomogą ci wreszcie schudnąć z głową i utrzymać efekt na stałe. Jeśli jednak potrzebujesz wsparcia specjalisty w opracowaniu diety redukcyjnej dopasowanej do swoich potrzeb, to świetnie trafiłeś. Zapraszam serdecznie do gabinetów w Bielsku-Białej i Buczkowicach na pierwszą bezpłatną konsultację dietetyczną.


Gabinety Dietetyczne Bonne Santé
mgr inż. Joanna Carbol
bielsko-biala@bonne-sante.pl
tel. 579 010 153, Cicha 2 Bielsko Biała, Wyzwolenia 491 Buczkowice
www.bonne-sante.pl

#Współpraca

Napisano w Aktualności

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress